DailyLifebyLin | Mijn versie van de Poké bowl
603
post-template-default,single,single-post,postid-603,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Mijn versie van de Poké bowl

De laatste tijd probeer ik weer veel meer zelf en gezond te koken. Ik vind het heerlijk om allerlei kookboeken, blogs en vlogs te bekijken om inspiratie op te doen. 

Maar waar ik zelf een beetje tegen aanloop is dat ik vaak producten weggooi. Dan koop ik bijvoorbeeld een bos lente-ui en dan gebruik ik maar de helft, aan het einde van de week beland de andere helft weer in de prullenbak.

Ik wil graag recepten met jullie gaan delen waarvan je diverse ingrediënten in meerdere maaltijden kan verwerken. Zodat je dus minder verspilling hebt. Gezonde en makkelijke recepten die vrij snel te bereiden zijn.
Afgelopen week maakte ik deze heerlijke, gezonde en super makkelijke poké bowl.

Het makkelijke aan dit gerecht vind ik, dat ik de meeste ingrediënten eigenlijk altijd wel in huis heb. De Surimisticks, sushi-eitjes en de Wakame (zeewiersalade) koop ik bevroren bij de Aziatische supermarkt.
Naar mijn ervaring is dit een stuk goedkoper dan in de supermarkt en je hebt altijd een voorraadje in huis omdat het gewoon in de vriezer ligt. Je ontdooit precies wat je nodig hebt en bewaard de rest voor de volgende keer. Zo gooi je dus ook weer minder weg.

Eigenlijk kan je in dit gerecht ook mooi de “restjes” kwijt. En het is een gerecht wat je heel erg makkelijk kan voorbereiden, weet je de dag van te voren al dat je weinig tijd hebt, dan kan je eventueel tijdens de lunch of de dag ervoor alvast wat voorbereidingen treffen. 

Dit zorgt er bij mij altijd voor dat ik minder snel in de verleiding kom om ’s avonds toch een minder gezonde optie af te halen. 

Ingrediënten:
Recept voor twee personen

-Kopje rijst (bloemkoolrijst is ook een optie)
-Kwart komkommer
-Grote winterpeen of een 5 kleine wortels
-Handje gesneden lente-ui
-Halve avocado
-Zakje wakame salade (bevroren zeewiersalade) 100 gram
-Twee Surimisticks (bevroren)
-Handje Sojaboontjes
-Twee eetlepels viseitjes (bevroren)
-Handje sesamzaadjes
-Twee eetlepels mayonaise
-Theelepel Wasabi
-Sojasaus naar eigen smaak
-Stuk rauwe tonijn (Dit kun je ook vervangen voor een stuk zalm)

Bereiding: 

– Pak eerst de ingrediënten uit de vriezer. Deze laat je ontdooien dus, het is het makkelijkst om daar mee te beginnen. Leg de Wakame en de surimisticks in een (afgesloten) zak in een bak met koud water. 

– Schep de sushi-eitjes uit de bak en laat deze ontdooien in een klein schaaltje. (dit hoeft niet in een zakje, gewoon los in het bakje laten ontdooien)

– Begin met het koken van de rijst. Dit duurt het langst en tijdens het koken van de rijst kan je mooi alle ingrediënten snijden. Kook de rijst zoals op de verpakking aangegeven staat en spoel af met koud water.
Ik laat zelf altijd de rijst even afkoelen, ik vind het het lekkerst om het gerecht met lauwe of koude rijst te eten.

– De komkommer en wortel in kleine stukjes snijden. Je kan er ook nog voor kiezen om hier bijvoorbeeld dunne sliertjes van te snijden, maar blokjes volstaat natuurlijk ook gewoon.
Bij de komkommer laat ik de schil zitten en bij de winterpeen haal ik de buitenste laag weg. Ik heb altijd van die kleine zakjes “snack” wortels in huis, ik gebruik deze wortels voor dit gerecht. Deze wortels zijn al geschild. Lekker makkelijk!

– De avocado in plakjes of blokjes snijden. De andere helft bewaar ik in de koelkast in een afgesloten plastic bak. Ik druppel op het vlees van de avocado altijd een beetje citroensap.
Zo verkleurd de avocado minder en kan je de volgende dag de andere helft weer voor de lunch gebruiken. Voeg daar plakjes komkommer, lente-ui, een gekookt eitje, olijfolie en rucola aan toe en je hebt heerlijk beleg voor een broodje of voor een maiswafel. 

– De lente-ui wassen en in kleine ringetjes snijden. Als ik kook, snijd ik altijd als laatst pas de uien. Deze hebben een sterkere smaak en op deze manier kan de smaak van de ui niet via de snijplank in al je andere ingrediënten trekken. 

– Meng twee eetlepels mayonaise met een theelepel Wasabi. Ik vind het zelf lekker als deze iets scherper van smaak is, maar voeg Wasabi toe naar smaak. Begin liever met te weinig dan met teveel. 

– Als de Surimisticks zijn ontdooit snij je deze in reepjes.

– Als laatst ga ik de tonijn in plakjes snijden. Zo dun als sashimi. Gebruik voor het snijden van vis en vlees de andere kant van de snijplank. Ik leg de stukjes tonijn in een bakje, voeg Sojasaus en Sesamzaadjes naar smaak toe. Laat dit kort marineren.

Het opmaken van de kom: 

Het mooiste vind ik om een kom te gebruiken om dit gerecht in op te maken.
Schep eerst de rijst in een kom. Zelf gebruik ik niet heel veel rijst, gewoon een laagje om de bodem van de kom te bedekken. Je kan natuurlijk alle ingrediënten gewoon op de rijst leggen maar het leukst is wel om een soort verdeling te maken. Zelf vind ik het, het mooist om wat kleuren betreft een beetje af te wisselen. De wortels, lente- ui, komkommer, Sojaboontjes, tonijn, Surimisticks, avocado en Wakame leg je op de rijst netjes (of niet netjes) in de kom. In het midden van het gerecht een lepel Soja-mayonaise met daarop de sushi-eitjes. Je kan eventueel nog wat extra sesamzaadjes over het gerecht verdelen. De ingrediënten die ik in dit recept hebt verwerkt zijn uiteraard maar een voorbeeld. Kijk juist in je koelkast, vriezer en voorraadkast wat je nog hebt liggen. 

Blijf lekker variëren en kies je eigen favoriete combinatie.

Eetsmakelijk!   

Geen reactie's

Geef een reactie