DailyLifebyLin | Mijn vijf “Tips and Tricks” voor meer structuur en rust
621
post-template-default,single,single-post,postid-621,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Mijn vijf “Tips and Tricks” voor meer structuur en rust

De afgelopen weken gaat het veel soepeler binnen ons gezin. Hoe was het voorheen en wat heb ik aangepast? In dit artikel geef ik jullie mijn vijf “Tips and Tricks” die binnen ons gezin voor meer rust en structuur zorgen.

Hoe zagen onze dagen er voorheen uit? Ik moet gewoon heel eerlijk zeggen dat ik best lang heb moeten wennen aan het ouderschap. Het was lastig te combineren met ons werk en vaak had ik het gevoel dat ik achter de feiten aanliep. Alexander (mijn partner) werkt veel en draait ook onregelmatige diensten. Hij werkt in principe van maandag t/m zaterdag waarvan vier dagen van 09:00 uur tot tot ’s avonds laat. Dit zorgt ervoor dat ik ’s avonds meestal alleen eet met de kinderen, de kinderen op bed leg en daarna nog een paar uur aan het huishouden besteed. Wat vond ik dit heftig toen ik net moeder werd. Ik heb mijn vorige baan toen opgezegd om meer structuur en vrijheid te krijgen. Wij stonden regelmatig op de parkeerplaats om Dinand van de ene in de andere te krijgen en wisselde van “dienst” om alles in elkaar te kunnen krijgen. Als ik dan klaar was met werken haalde Alexander vast Dinand op van de crèche en ik ging dan weer met hem naar huis om te koken en hem in bad te doen en op bed te leggen. Ik voelde me gehaast, onrustig en vooral vermoeid. Ik wist niet hoe laat Alexander thuiskomt en dat zorgde voor veel onrust. Ik zelf plan graag de dagen en wil weten waar ik per dag aan toe ben. Alexander ziet liever hoe een dag verloopt en leeft meer van moment naar moment. Zakelijk wordt alles straks in elkaar gezet maar thuis laat hij dat veel meer los.
Waarschijnlijk omdat hij voor zijn werk al erg veel aan het plannen is.

Maar… Hoe gaat het nu? Dinand is drie jaar oud en George is nu acht maanden oud. Ik heb volgens mij nu aardig mijn draai gevonden. Ik heb wat dingen aangepast die waarschijnlijk voor veel ouders heel normaal zijn. Maar ik had dat eerlijk gezegd nog niet zo onder de knie. Het was namelijk niet zo dat ik mezelf meteen zag als de “geboren moeder”. Er zijn mensen die zo snel hun draai lijken te vinden en hun gezin met rust en regelmaat runnen. Waar bijna iedere week hetzelfde eruit ziet, de kinderen meestal om 19:00 uur op bed liggen en er ieder weekend wel tijd is met en voor elkaar.
Bij ons lag Dinand meestal pas om 21:00 uur op bed, we aten twee tot drie keer per week hetzelfde, ik haalde te laat boodschappen in huis en ’s avonds was ik bezig tot 23:00 uur met het huishouden. Wellicht tijd voor verandering.

1. Plannen:
“Ja, het klinkt weer lekker origineel…NOT” Maar het werkt echt enorm goed.
Ik heb aan het begin van 2019 een nieuwe agenda gekocht waarin ik vanaf januari ben begonnen met het per week inplannen van onze activiteiten. Iedere zondag pak ik deze agenda erbij en plan per dag in waar de kinderen zijn, tot hoe laat ik werk, huishoudelijke (grotere) klussen, sportmomenten en tijd voor mezelf. Tijd voor mezelf klinkt heel interessant maar dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een keer uitgebreid in bad, een avond Netflixen of gewoon een spelletje spelen op de computer. Ik merk dat wanneer ik dit inplan ik ook echt de rust kan vinden in mezelf om de klussen in het huis even los te laten en daadwerkelijk even niets te doen. Het geeft mij rust dat ik op zondag een idee krijg hoe de week gaat verlopen. Ik plan eigenlijk alleen de activiteiten van de kinderen en van mij in. Alexander weet nooit wanneer hij thuis is, dus dat zie ik als bonus of extra als hij wel thuis is. Op deze manier weet ik zelf waar de kinderen en ik aan toe zijn en zorgt dit niet voor irritaties of teleurstellingen als hij er op bepaalde momenten niet is.

2. De telefoon wegleggen:
Als ik met de kinderen ben dan leg ik bijna altijd mijn telefoon weg. Ik ben dan echt helemaal met hun bezig. Dat scheelt zo ontzettend veel energie. Dinand is veel rustiger en geniet optimaal van alle aandacht die hij krijgt. Ik heb een I-watch gekocht die ik iedere dag draag, zo kan ik het wel zien als er iemand belt. Deze draag ik ook altijd tijdens werk, ik wil gewoon wel te bereiken zijn als er iets met kinderen aan de hand zou zijn. Ook tijdens het werken, opruimen en schoonmaken ben ik niet met mijn telefoon bezig. Ik merk dat ik hierdoor veel productiever ben en daardoor juist weer meer vrije tijd terugkrijg. Het blijft leuk om op Instagram te kijken maar ik heb dit wel beperkt naar een paar momentjes per dag. Ik blijf het heerlijk vinden om bijvoorbeeld naar vlogs te kijken. Vlogs en andere youtube video’s kijk ik graag als ik ’s ochtends mijn make-up doe of als ik lekker in de avond in bad ga.

3. Nee zeggen:
Eerste even nadenken voordat ik ergens meteen antwoord op geef. Dit komt vaak op het werk voor. Als er iemand ziek is heb ik er nogal een handje van om meteen te willen invallen zonder eerst even te kijken naar mijn eigen agenda. Ik wil ook meer en duidelijker aangeven wat wel en niet werkt voor ons als gezin. Het klinkt allemaal een beetje mutserig maar zo bedoel ik het niet. Ik merk nu al dat ik duidelijker de grens aangeef. Eerst even de agenda erbij pak voor ik reageer op zo’n verzoek. Ik werkte eerst 40 uur per week maar dat was gewoon iets te veel in combinatie met Alexanders zijn uren. Omdat ik in de horeca werk vonden deze uren ook vaak ’s avonds plaats en dat is voor mij helemaal niet handig. Daardoor was ik aan racen van crèche, naar oppas, van mijn ouders terug naar huis en ga zo maar door. Nu plan ik ook vrije dagen in in mijn agenda. En mocht er nu echt iets belangrijks tussenkomen dan is er altijd iets te regelen maar ik zeg niet meer overal meteen ja op.

4. Iedere avond opruimen en voorbereiden voor de volgende dag:
Als de kindjes op bed liggen heb ik een vast ritueel wat ik afloop voor ik ga relaxen op de bank. Ik pak de luiertas van George in, ruim de vaatwasser in, maak de keuken schoon en ruim het speelgoed op. Dit zorgt ervoor dat de ochtenden veel minder stressvol verlopen. Zeker met het oog op het naar de school gaan van Dinand, moet er toch echt structuur komen. Na het opruimen en het inpakken van de tassen gooi ik er nog even een wasje in en dan plof ik met een lekkere bak thee neer op de bank. Dit is toch altijd wel een geluksmomentje. Even helemaal je hoofd leeg maken. Het opruimen beperkt zich trouwens wel tot kleine klusjes, ik wil hier maximaal een uur per dag mee bezig zijn. Grotere klussen zoals bergen was wegstrijken, kasten opruimen en echt goed schoonmaken bewaar ik voor een vaste dag in de week. Dan ben ik een paar uurtjes bezig en heb ik hulp van onze lieve en fijne hulp in de huishouding. Dan kletsen we tussendoor gezellig, drinken koffie en lunchen dan vliegt het voor je gevoel voorbij en dan is alles weer heerlijk aan kant.

5. Meer genieten en meer loslaten:
Makkelijker gezegd dan gedaan; meer loslaten. Maar het lukt erg goed. Als ik een dagje weg ben met de kinderen heeft het absoluut geen zin om te blijven malen over taken die nog openstaan. Ik gebruik mijn telefoon dan minimaal en zie dus ook niet constant mailtjes, appjes en andere berichten binnenkomen. Dat komt thuis wel weer. Ik geniet van kleine dingen om mij heen. Ik zie hoe mijn kinderen spelen en reageren op bepaalde situaties.
Ik laat de boel de boel en geniet van het moment. Dit doe ik ook als ik met vrienden afspreek of met Alexander uit eten ga. Dan hebben we het heus wel even over werk maar niet meer hele avonden. Je kan er op dat moment toch niets aan veranderen. Dus je kunt beter je “rust” nemen en lekker ontspannen. Dit zorgt er in mijn geval ook voor dat ik een leukere moeder ben voor mijn kinderen. Uiteraard is het belangrijk om regelmatig ook echt iets voor jezelf te doen en niet altijd alleen maar te moederen.

Hebben jullie nog “Tips and Tricks” die jullie dagen makkelijker maken?
Laat dat dan zeker weten.

Veel liefs,
Linda

1Reactie
  • Rachel
    Geplaatst op 08:17h, 25 februari Beantwoorden

    Lief dat je dit wil delen. Structuur klinkt altijd saai, maar maakt je leven zo veel rustiger . Ik ben ook echt een planner. Als we bedenken dat we een klusje moeten doen zet ik het op de kalender. En ik zorg ervoor dat we niet teveel in een dag plannen. Tijn is ook niet van het plannen, maar meer een “we zien wel” of “we moeten een keer” type en ik zorg dan juist voor de structuur. Maar de combi is juist wel goed, hij zorgt er ook voor dat we juist ook tijd nemen om te ontspannen .
    Wat mij verder helpt is focus houden. Ik kan wel eens afgeleid worden als ik YouTube of Instagram of Pinterest open en dan roep ik mezelf terug: focus: wat ging ik opzoeken? Dat doen en niet iets anders.
    Succes met alles en geniet lekker van de rust die je nu hebt gecreëerd

Geef een reactie